Sa Pa- Ha Giang - Reisverslag uit Hà Giang, Vietnam van Jan en Janet Mackloet - WaarBenJij.nu Sa Pa- Ha Giang - Reisverslag uit Hà Giang, Vietnam van Jan en Janet Mackloet - WaarBenJij.nu

Sa Pa- Ha Giang

Door: Jan en Janet

Blijf op de hoogte en volg Jan en Janet

28 Oktober 2015 | Vietnam, Hà Giang

Het is alweer een paar dagen geleden dat wij iets geschreven hebben. Maar hier komt het volgende verslag. Tot op heden hebben we een voorspoedig reis.
Sa Pa: in de morgen werden we opgehaald door de gids om samen de Ham Rong berg te beklimmen. Een aardige klim met heel veel treden, wat beloond werd met een prachtig uitzicht over de stad. Na terugkomst zagen we een drukte op het kerkplein (=zondag) wat bleek de kerkdienst wordt daar zo goed bezocht dat er niet voldoende plaats binnen is en de mensen volgen de dienst ook via de luidsprekers buiten. Bijzonder toch? In de middag werden we weer opgehaald om de Cat Cat waterval te bezoeken. Hier ook weer veel treden naar beneden, en ja wat je naar benden gaat moet je ook weer stijgen. Klim kuiten krijg je ervan. Maar eerst ( janet dan) kramp ervan.
De volgende dag hadden wij een vrije dag, we hebben een brommertje gehuurd en hebben de omgeving verkend. Erg mooi met met hellingen van 17%. Pitten en gaten in de weg, zorgde ervoor dat we rustig moesten rijden. Maar de omgeving maakt alles goed!
Dinsdag een reisdag naar Ha Giang, een lange rit, onderweg nog een weekmarkt bezocht, erg leuk, en daar werden ook de buffels verhandeld. Miljoenen betalen ze ervoor, maar dan moet je wel weten een miljoen dong is € 40,00. En ja het kon niet uitblijven, na al die stukken steen op de weg, een lekke band. Gelukkig een reserve wiel achterop, met een stalen hangslot. En jullie begrijpen het al, de sleutel kwijt. En geen goed gereedschap, brommertje aangehouden maar die jongen had natuurlijk ook niets bij zich, onze gids achterop en terug naar het dorp. En waar komt hij mee terug: een kapmes, i.p.v. ijzerzaag. Na veel klappen en grof geweld werd het staal toch gebroken. Het volgende probleem, de bouten zaten muurvast en wederom geen goed gereedschap. Laat er nu net een busje voorbij komen die buizen vervoerde, Jan zag dat en heeft het busje gelijk staande gehouden. En zij hadden een stukje buis wat het extra ingezet kon worden, en zo kwamen de bouten toch los. Na 1,5 uur konden we onze weg verder vervolgen, maar zodoende kwamen we pas om 20.00 uur in het hotel aan, klokje rond, over ruim 300 km.
Woensdag een wandel dag, het was de bedoeling om meerdere dorpen te bezoeken in de bergen. Alleen dat was drie uur lang de berg opwandelen, stijl naar boven in de hitte en in een hoge lucht vochtigheid. Na 5 min liep het water al van je rug af, of je met kleding aan in de sauna zat. Dus hebben we halverwege maar besloten niet helemaal naar boven te gaan. We hebben gewandeld langs de rijstvelden en hebben genoten van prachtige uitzichten. En als laatste een dorpje bezocht van de lokale gids, die ons ook gelijk heel gastvrij thuis uitnodigde voor de thee. Voor de mensen die Jan kennen, die weten, die is daar geen liefhebber van. Maar gewoon helder koud water is ook heerlijk. Al met al toch een prachtige dag.

• 28 Oktober 2015 - 14:59

Bram:

Weer mooie avonturen beleven jullie..

• 28 Oktober 2015 - 17:17

Tante Leny:

Opnieuw een leuk verslag van jullie reis. Dat was toch wat met die brommer. Gelukkig is het toch nog goed gekomen. Hoe is met je kuiten Janet? Laat Jan ze maar goed masseren.

Veel liefs,
    tante Leny

• 28 Oktober 2015 - 17:42

Rob:

Prachtig verslag. Wat boffen jullie maar , extra sensatie ; achterop bij vreemden op brommer , auto pech , nieuwe manieren om de band te verwisselen. En dat allemaal extra buiten de geplande reis om. Wat een bofferds.
    Groetjes Rob